Zoals jullie al zien, een erg lang verhaal, 40 minuten om precies te zijn!
Wie al in Polen is geweest, heeft het vast wel opgemerkt, en de anderen hebben het mij waarschijnlijk al tot vervelens toe horen vertellen, maar aanschuiven aan de Poolse kassa’s is net iets anders dan in België. Enerzijds komt dit omdat er gewoon te weinig kassa’s open zijn, maar er zijn toch ook nog heel wat andere redenen. Hier volgt een overzicht.
Groenten moet je hier zelf wegen en een ticketje nemen, maar veel mensen vergeten dat. Als ze dan aan de kassa komen, moeten ze dat terug vanachter in de winkel gaan wegen, wat even kan duren. Alcoholische dranken mogen de mensen zelf niet nemen, je moet als je aan de kassa zeggen wat je wil, en dan gaan zij dat voor je helen (opnieuw vanachter in de winkel). Vaak komen ze dan terug met net iets andere wijn dan je wilde, en moet je vervolgens met hen mee om die wijn aan te duiden (opnieuw een paar minuten…). Uiteraard heeft niet alles ene code die gescand kan worden en moeten ze dat vaak opzoeken in een boekje. Ook dat kan “even” duren. Ook het betalen is niet zo handig als het thuis is. Thuis betaal je met bancontact omdat dat snel is, maar dat is hier wel even anders. Het duurt een tijdje voor je de code mag ingeven, en daarna moet je nog eens een halve minuut wachten eer de Poolse machientjes dat accepteren! Vervolgens komt het kassaticket, maar een deel daarvan bevat het bewijs voor de winkel, waardoor de kassierster vervolgens dat blaadje nog eens mooi in twee moet scheuren. Met cash betalen is echter niet veel beter. Blijkbaar hebben ze hier een massaal tekort aan wisselgeld. Elke keer opnieuw vragen ze of je niet kan passen, ook als je met 20 zloty betaald (dat is 5 euro!), een briefje van 100 zloty (25 euro!), is voor hen een ware nachtmerrie, dan moeten ze bij alle collega-kassiersters gaan omwisselen eer ze je wisselgeld kunnen geven! Soms (vaak) is het rolletje voor de rekeningen op, en dan moeten ze dat rolletje vervangen. Ook dat blijkt niet eenvoudig te zijn en duurt al snel drie minuten.
Dit zorgt er dus onder andere voor dat je gerust mag rekenen op 20 minuten wachten aan de kassa. Vandaag slaagde ik er echter in om dat aantal te verdubbelen! En dat was niet eens omdat het druk was, omdat ik wijn wilde kopen, mijn groenten niet had gewogen of niet gepast kon betalen. Vandaag had ik duidelijk de foute kassa gekozen. Maar je ziet pas na tien minuten aanschuiven bij welke kassierster je terecht bent gekomen, en dan wil je niet nog eens ergens anders achteraan gaan aanschuiven… Met alle respect voor lichtmetaal gehandicapten, maar ik denk dat het noch voor hen, noch voor de klanten aangenaam is dat ze tewerkgesteld worden aan de kassa van een drukke winkel! Het arme mevrouwtje kon het allemaal niet aan, en er was niemand die haar hielp of haar opleidde. Zo had ze bijvoorbeeld niet door dat er een knop was om de kassaband te schuiven, waardoor iedereen voortdurend zijn eigen spullen met de hand een stukje verder moest schuiven. Ik had dus al meer dan twintig minuten aangeschoven, voordat ze met mij kon beginnen. Zo kon ze echt niet optellen welke muntjes ze de jongen voor mij moest teruggeven, terwijl het bedrag wel op het ticket staat, maar gewoon optellen van muntjes was te moeilijk! De jongen heeft haar dan geholpen, en ze geloofde hem op zijn woord… Sorry, maar zo iemand hoort niet thuis aan een kassa!
Ook bij mij duurde het scannen eindeloos! Ze wist niet welke broodjes ik had genomen, toen ik haar vertelde welke, kon ze dat niet in haar boekje vinden, sommige dingen kreeg ze niet gescand, maar de getalletjes overtypen was zeer moeilijk voor het arme mens, en ze maakte voortdurend fouten, ze wist niet wat een mango was, dus ook niet hoe ze dat moest ingeven…. Het duurde meer dan vijf minuten… Toen bleek echter dat er geen papier in de kassa meer was, waardoor ze alles opnieuw moest doen! Jawel, u hoort het goed: Ik moest alles opnieuw uit mijn rugzak halen, dat opnieuw op de schuifband leggen die ze niet kon verschuiven, waardoor iedereen zijn dingen weer naar achter moest verplaatsen…. Wegens gebrek aan winkelmandjes (dat heb je zo als er 50 man tegelijk aan de kassa moet aanschuiven), is elk leeg mandje dus meteen in de handen van een nieuwe klant. Hierdoor had de laatste man op de kassaband een probleem: geen plaats voor zijn spullen en geen mandje meer… En het hield niet op. Nu moest deze arme mevrouw een nieuw papieren rolletje insteken. Het duurde al heel lang voor ze het vorige er uit had gehaald, en ze maakte er een punt van om dat zeer mooi op te rollen, dat nam nu eenmaal veel tijd in beslag, zo bleek. Maar ze kreeg het nieuwe er niet in, wel vijf keer draaide ze alles binnenstebuiten, schoof ze het papier langs een andere gleuf binnen, maar ze geraakte er echt niet uit wijs! Ik was al geïrriteerd op mijn klok aan het kijken. Ik was verbaasd dat niemand haar kwam helpen, al die andere winkelbedienden zagen wel dat ik daar al zeer lang stond! Toen ze na tien minuten nog steeds dapper bleef zoeken, heb ik dan maar zelf iemand aangesproken (en dat is moeilijk, reclameren als het niet in je moedertaal is!), zo is uiteindelijk iemand haar komen helpen met dat papiertje, anders stond ik daar nu nog! Toen moest ze dus opnieuw alles scannen, opnieuw vragen welke broodjes dat waren en hoe dat fruit nu weer heette… Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb 40 minuten aan de kassa moeten aanschuiven!! Ik overweeg van winkel te veranderen…
Wat houd ik van de Leuvense winkels met hun quickscan en selfscan systemen :-)
BeantwoordenVerwijderen